Przeskocz do treści
Jak efektywnie zarządzać skrzynką mailową?  | RealizujMY się
Przejdź do artykułów z obszaru Wiedza

Jak efektywnie zarządzać skrzynką mailową? 

Praca ze skrzynką mailową to codzienność większości z nas, ponieważ to głównie tym kanałem odbywa się komunikacja w firmie, delegowanie zadań, czy współpraca z klientkami/klientami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Nie dziwi więc fakt, że w ciągu jednego dnia do naszej skrzynki wpadać może 100-200 wiadomości różnego typu i z różnym priorytetem.  

Jedna z ciekawszych koncepcji zarządzania skrzynką mailową i zadaniami opisana jest przez Davida Allena w jego książce i metodzie Getting Things Done. Metodę wdrażają największe światowe organizacje, którym zależy na efektywnym i bezstresowym zarządzaniu czasem przez pracowników/pracowniczki, uznając ją za najbardziej spójny, efektywny i wydajny system racjonalizacji zadań. Książka dostępna jest na polskim rynku. Każda osoba zainteresowana tematem osobistej efektywności, również w aspekcie zarządzania mailami, odnajdzie w niej wiele praktycznych rozwiązań ułatwiających pracę. 

Radzenie sobie z natłokiem wiadomości i zadaniami, które z nich wynikają to nie lada sztuka, dlatego w poniższych punktach zebraliśmy najważniejsze zasady, które pozwolą Tobie zostać mistrzem mailowej efektywności.  

  1. Stosuj zasadę ZERO INBOX, w myśl, której w naszej skrzynce odbiorczej nie ma niezałatwionych maili. Po przeczytaniu wiadomości decyduj natychmiast, co z nią zrobisz. Nie pozostawiaj jej nieodczytanej, aby nie tracić czasu na ponowne jej procesowanie. 
  2. Sprawdzaj skrzynkę 3 razy dziennie wyrabiając sobie nawyk świadomego sprawdzania poczty (np. po rozpoczęciu pracy, w trakcie, z końcem dnia pracy). Dodatkowo, wyznacz sobie czas (na początku wspomagając się np. stoperem), w którym będziesz efektywnie pracowała/pracował z wiadomościami mailowymi.  
  3. Skrzynka służbowa służy do “załatwiania” Twoich spraw zawodowych. Unikaj w niej komunikacji dotyczącej Twoich osobistych kwestii. Nie odrywa to Twojej uwagi od pracy
    i pozwala na większą efektywność. 
  4. Dbaj o porządek, stosuj foldery i kategorie, które pozwolą Tobie na szybką segregację maili – np. według typów klientek/ów czy typów zadań, których dotyczą wiadomości. 
  5. Wykorzystuj automatyzację i szablony. Możesz powielać treści wcześniej przygotowanych wiadomości. Jednocześnie, pamiętaj o ich personalizacji zdecydowanie zaoszczędzisz
    w ten sposób czas. 
  6. Zrezygnuj z subskrypcji newsletterów, których nie czytasz. Zostaw tylko te, które są dla Ciebie naprawdę istotne. Załóż w skrzynce specjalną regułę, która będzie kategoryzować wiadomości typu newsletter do danego folderu. 
  7. Załóż osobną skrzynkę na SPAM, która nie będzie obciążać Twojej skrzynki zawodowej
    i prywatnej. 
  8. Wyłącz/wycisz powiadomienia mailowe, szczególnie na telefonie, ponieważ przyczyniają się one do ciągłego rozpraszania się i bycia w gotowości. Kto z nas lubi, gdy na ikonce programu pocztowego pojawia się powiadomienie o ilości nieprzeczytanych maili? Oczywiście,
    stojąc w kolejce dobrze odpowiedzieć na kilka wiadomości. Niemniej, wielu spraw nie da się “załatwić” od razu jedną wiadomością, więc siłą rzeczy takim działaniem generujemy sobie
    w tym momencie dodatkową pracę. 
  9. Każdą wiadomość procesuj tylko raz. W efektywnym zarządzaniu swoją skrzynką nie chodzi
    o ciągłe sprawdzanie maili, tylko o faktyczne ich załatwianie i procesowanie. Pamiętaj też,
    że w czasie, w którym procesujesz maile nie robisz nic innego i tylko im poświęcasz 100% swojej uwagi.  
  10. Jeśli otrzymujesz w ciągu dnia bardzo dużo maili, przygotuj autoresponder, który będzie informował Twoich klientów, jaki jest czas oczekiwania na odpowiedź z Twojej strony. Dzięki temu unikniesz generowania nowych maili oraz telefonów z zapytaniami, kiedy można liczyć na odpowiedź. 

Warto również wspomnieć o strategii, którą dobrze jest przyjąć przy odpisywaniu na wiadomości mailowe. Według zasady 4W odpisując na maila należy określić, jaki typ działania jest dla niego najwłaściwszy. Każdy z typów działań rozpoczyna się od litery W 

  1. Możemy więc mówić o mailach typu WYŚLIJ ODPOWIEDŹ – są to wiadomości,
    na które możemy odpowiedzieć w krótkim czasie np. w 2 minuty. Jeśli coś jest tak mało czasochłonne, lepiej zrobić to od razu i o tym zapomnieć. Na takie maile odpisuje się od razu bez względu na to, czy są pilne, czy nie.  
  2. Kolejnym typem jest WYZNACZ TERMIN. Stosuje się go do maili, którymi nie mamy możliwości zaopiekować się od razu, ponieważ są czasochłonne, a odpowiedź na nie wymaga przygotowań. Wobec takich wiadomości należy wyznaczyć termin rekomendowanej odpowiedzi i zapisać go w kalendarzu.  
  3. Kolejny typ wiadomości to WYDELEGUJ. Dotyczy on maili, które trafiły do nas trochę
    przez przypadek. Korzystniej dla danej sprawy będzie wówczas, gdy zajmie się nimi bardziej kompetentna osoba.
  4. Ostatni typ maili to WYRZUĆ, najczęściej zalicza się do nich oferty i spam, którymi nie jesteśmy zainteresowani. 

Autorka: Agnieszka Jaśkiewicz-Kłosowska