Jak napisać CV?
Chyba każdy z nas wysyłając CV do pracodawcy, zastanawia się czy zostanie ono pozytywnie odebrane i czy zaowocuje zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną. Selekcja CV jest pierwszym etapem rekrutacji, podczas którego nasza kandydatura może zostać odrzucona pomimo, że spełniamy oczekiwania wyszczególnione w ofercie pracy. Dlaczego tak się dzieje? Możliwe, że Twoje CV nie jest „uszyte na miarę”.
CV „uszyte na miarę”
Jednym z błędów, jakie popełniają kandydaci poszukujący pracy to wysyłanie „uniwersalnego” CV do wszystkich pracodawców. O zgrozo, często nawet się zdarza, że w klauzuli widnieje nazwa innego pracodawcy! Zastanawiasz się może, w jaki sposób zindywidualizować CV skoro masz tylko jeden życiorys zawodowy?
Analizuj ofertę pracy
Dokumenty aplikacyjne są odpowiedzią na ofertę pracy. Sam/sama często piszesz wysyłając swoje CV: „W odpowiedzi na ofertę pracy…”. Aby rzeczywiście były one tą odpowiedzią powinny nawiązywać do treści ogłoszenia. Przykładowo, pracodawca szuka osoby, która posługuje się bardzo dobrze językiem angielskim, posiada prawo jazdy i dodatkowym atutem jest doświadczenie w sprzedaży. Ty spełniasz wszystkie kryteria, ale te informacje w Twoim „uniwersalnym” CV widnieją na samym końcu. Warto więc je uwydatnić. Możesz to zrobić na wiele sposobów, wszystko zależy od Ciebie. Częstym zabiegiem jest napisanie podsumowania zawodowego, które umieszcza się na górze CV. Przykładowe mogłoby wyglądać następująco:
„Jestem absolwentką Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Posługuję się biegle językiem angielski w mowie i piśmie. Jeżdżę samochodem od pięciu lat. Posiadam dwuletnie doświadczenie zawodowe w sprzedaży. Ciągle rozwijam się w tym obszarze, uczestniczę w webinarach, czytam branżowe artykuły. W 2021 roku ukończyłam szkolenie „Techniki sprzedaży w praktyce”.
Po przeczytaniu takiego wstępu rekruter już widzi, że trafił na kandydata idealnego ;).
Możesz również zamieścić te informacje w sekcji „Umiejętności”. Warto wówczas wpisać je na samej górze listy umiejętności. Słowem – Twoim celem jest uwydatnienie najważniejszych informacji.
CV to produkt marketingowy
„CV to produkt marketingowy, a nie spowiedź (…). Dlatego zamieść w nim tyle informacji, żeby wzbudzić zainteresowanie, a nie tak dużo, żeby zanudzić czytającego”.
John Middleton, „Zwycięskie CV”
Naszą kandydaturę na rynku pracy można porównać do produktu, który chcemy „sprzedać”, a CV do ulotki. Główną cechą ulotek jest ich mały format. W ulotce znajdziesz tylko najważniejsze informacje, które mają Cię zachęcić do zakupu. Podobnie, Twój życiorys powinien być krótkim streszczeniem Twoich najważniejszych umiejętności oraz doświadczenia zawodowego. Przyjęło się, że CV zajmuje maksymalnie 2 strony. Co jeśli masz bardzo duże doświadczenie zawodowe? Rozwiązaniem jest dla Ciebie CV kompetencyjne, zwane również funkcjonalnym.
CV kompetencyjne
Podstawową różnicą między tradycyjnym CV, a kompetencyjnym jest taka, że główny nacisk kładzie się na opisanie listy kompetencji. Można przytoczyć przykłady z różnych firm, opisać projekty i przedstawić rezultaty, osiągnięcia. Historia zatrudnienia w tym przypadku jest skrócona do minimum. Jeśli na przykład pracowałeś/ pracowałaś w sprzedaży przez dwadzieścia lat u dziesięciu pracodawców. Możesz napisać ogółem, że pracowałeś/pracowałaś w dziale sprzedaży przez dwadzieścia lat i czym się zajmowałeś/ zajmowałaś bez szczegółowego wypunktowywania nazw firm, adresów, zakresów obowiązków, które zapewne powielałyby się. Jeśli pracowałeś/pracowałaś w jednej firmie dwadzieścia lat również postaw na kompetencje i osiągnięcia poparte przykładami.
Jakie informacje podawać w CV?
Twoje CV powinno być przede wszystkim krótkie i treściwe oraz zawierać same najważniejsze informacje. Dlatego nie powinno się podawać informacji niezwiązanych z Twoimi umiejętnościami, doświadczeniem zawodowym. Każdą dodatkową informację przekazujesz z własnej woli -na przykład datę urodzenia, czy informację o posiadanym orzeczeniu o niepełnosprawności. To tylko od Ciebie zależy, czy zamieścisz tę informację w CV. Podając wzmiankę o posiadanym orzeczeniu, powinieneś/powinnaś liczyć się z tym, że pracodawca może Cię podczas rozmowy zapytać o dodatkowe informacje związane z Twoją chorobą.
Klauzula
Aby pracodawca mógł przetwarzać Twoje dane osobowe konieczna jest na to Twoja zgoda.
Od 2018 roku po wejściu nowych przepisów związanych z przetwarzaniem danych osobowych, zgodnym z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (UE), zmianie uległa również klauzula zamieszczana w dokumentach aplikacyjnych.
Nowa klauzula, tak zwana RODO, w pełnym brzmieniu prezentuje się następująco:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Nie ma natomiast wymogu powoływania się na konkretną ustawę. Wystarczy po prostu wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przed daną firmę:
„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez NAZWA FIRMY dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji”.
Wyrażając zgodę na potrzeby procesu rekrutacji, zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych tylko w tej konkretnej rekrutacji, co oznacza że Twoja kandydatura nie może być rozpatrywana w kolejnych rekrutacjach. Dlatego jeśli chcesz aby Twoja aplikacja została wzięta pod uwagę również w przyszłych rekrutacjach lub na inne stanowiska, musisz o tym poinformować w klauzuli:
„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w zakresie przyszłych procesów rekrutacyjnych”.
Czytając ogłoszenie, zwróć uwagę czy pracodawca wymaga zamieszczenia klauzuli w innym brzmieniu. Jeśli o to poprosi, zamieść zgodę w takiej formie, w jakiej tego oczekuje.
Diabeł tkwi w szczegółach
Gdy Twoje CV jest już gotowe, zadbaj o szczegóły, które mogą mieć duże znaczenie:
- Sprawdź estetykę dokumentu – czy tekst jest wyrównany, czy nie ma literówek. Najlepiej zapisać plik w formacie pdf aby mieć pewność, że tekst się nie „rozjedzie” i dokument zostanie bez problemu otwarty na każdym urządzeniu. Najlepiej zatytułuj plik: „Imię i nazwisko CV”.
- Adres mailowy powinien brzmieć profesjonalnie. Najbardziej optymalnie Imię.Nazwisko@nazwadomeny.pl
- Wysyłając mailowo bądź przez portal, w którym jest miejsce na napisanie wiadomości, koniecznie napisz kilka słów. Nigdy nie wysyłaj pustego maila! To dużo świadczy o Twoim zaangażowaniu z proces poszukiwania pracy.
Autorka: Julia Jajkiewicz