Edukacja online podbija polski internet!
Edukacja online – kontekst
Nauczanie zdalne stało się z dnia na dzień powszechnie stosowaną formą edukowania wśród dzieci, osób młodych i dorosłych na całym świecie, w tym również w Polsce. W następstwie ograniczeń spowodowanych trwającą już kilka lat pandemią koronawirusa coraz więcej dziedzin naszego codziennego życia przechodzi z przestrzeni offline do przestrzeni online. Wiele można byłoby rozprawiać na temat negatywnych skutków przenoszenia nauki do online, m. in. ograniczenie bezpośrednich kontaktów międzyludzkich, ryzyko nieuczestniczenia w kursie związane ze słabą jakością połączenia internetowego, czy brak wystarczającej motywacji do zaangażowania się w udział w danym kursie. Jednocześnie, obserwuje się ważne z punktu widzenia samorozwoju człowieka zjawiska, wynikające z możliwości realizowania edukacji online na poziomie wyższym. Wspomniane alternatywy stają się atrakcyjne dla wielu różnych grup docelowych, w tym także osób z niepełnosprawnościami.
Liczba studentów/ek z niepełnosprawnościami w Polsce z roku na rok rośnie. W dalszym ciągu jest ich jednak mało w stosunku do ogólnej liczby osób z niepełnosprawnościami w kraju – w zależności od źródła podaje się, że w Polsce żyje od 3,5 do 7 milionów osób z niepełnosprawnościami. Aktualnie na uczelniach wyższych studiuje około 1,2 miliona osób wyposażonych w danego rodzaju ograniczenia zdrowotne (Nauka bez barier, 2020). Przedstawione poniżej zalety nauczania online, umożliwiają osobom z niepełnosprawnościami łatwiejsze wkroczenie w proces edukacji zdalnej, a w dalszej perspektywie zwiększają prawdopodobieństwo odnalezienia satysfakcjonującej pracy.
Plusy edukacji online
Wśród kluczowych wartości, jakie niesie ze sobą możliwość kształcenia wyższego w formie online, albo przynajmniej w formie hybrydowej (mieszanej – zarówno offline, jak i online) należy wyodrębnić:
- Zdobycie nowej wiedzy
- Otrzymanie formalnego potwierdzenia zdobytej wiedzy (np. tytuł magistra, dyplom ukończenia studiów podyplomowych)
- Uczestnictwo w zajęciach z dowolnego miejsca na świecie
- Oszczędność czasu (nie trzeba nigdzie dojeżdżać)
- Oszczędność pieniędzy (nie trzeba wydawać pieniędzy na dojazd)
- Brak konieczności pokonywania barier architektonicznych
- Nauka w strefie komfortu (uczymy się z miejsca, które znamy, w którym czujemy się swobodnie i bezpiecznie)
- Możliwość łączenia różnych obszarów życia codziennego (tzw. „life work balance”)
- Poznanie nowych narzędzi do komunikowania się (np. miro, slack, zoom, trello i inne)
- Synergia: praca zespołowa, dyskusja, przedstawianie własnych poglądów, interaktywność na płaszczyźnie student/ka – wykładowca/czyni
- Poznanie nowych osób, networking
- Po prostu przełamywanie barier!
Coraz więcej Uczelni (chociaż dzieje się to w tempie nie tak szybkim jak byśmy sobie tego życzyli) wprowadza na stałe mechanizmy ułatwiające osobom z niepełnosprawnościami funkcjonowanie w przestrzeni Szkoły – zarówno online, jak i offline. Wśród przykładowych stosowanych rozwiązań należy wymienić: obecność koordynatora/asystenta ds. dostępności, znoszenie barier architektonicznych, udostępnianie specjalistycznego sprzętu, zapewnianie dostępności wsparcia technicznego, dostępność materiałów dydaktycznych, wsparcie psychologiczne, wyszkolona kadra akademicka oraz inne.
Przełamywanie barier
Warto się uczyć, warto korzystać z nowych możliwości technologicznych, jakie są dzisiaj oferowane. Zdobycie wykształcenia wyższego to nie tylko jeden z kluczowych elementów warunkujących o znalezieniu pracy spełniającej nasze oczekiwania, to także poczucie własnej wartości i określenie swojej ścieżki dalszego samorozwoju. Posiadanie specjalistycznej wiedzy, przeciwdziała wykluczeniu społecznemu i pomaga swobodniej poruszać się na rynku pracy. Dlatego, nie bój się, rozwijaj, realizuj swoje marzenia, ponieważ:
„Wszystko jest możliwe, trzeba tylko wiedzieć o sposobach” (Caroll)
Autorka: ALeksanda Tatko