Kompetencje przyszłości – czego będą szukać pracodawcy?
W dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie pracy, jednym z kluczowych elementów sukcesu zawodowego stają się kompetencje miękkie. O ile wiedza merytoryczna nadal pozostaje ważna, to zdolność do efektywnego komunikowania się, pracy zespołowej, rozwiązywania problemów jest w centrum zainteresowania pracodawców. Jakie kompetencje miękkie będą w przyszłości kluczowe? Na co pracodawcy będą zwracać szczególną uwagę?
Komunikacja interpersonalna
W świecie, gdzie komunikacja staje się coraz bardziej zróżnicowana, umiejętność efektywnego porozumiewania się z innymi osobami staje się podstawą sukcesu zawodowego. Choć wiele firm korzysta z narzędzi, które umożliwiają komunikację zdalną, to jednak nic nie zastąpi umiejętności jasnego wyrażania myśli, słuchania oraz interpretowania niewerbalnych sygnałów. Współczesne zespoły są często międzynarodowe, co wymaga od pracowników elastyczności w dostosowywaniu stylu komunikacji do różnorodnych kultur, wieku czy indywidualnych potrzeb.
Ponadto, komunikacja interpersonalna to także umiejętność negocjacji, rozwiązywania konfliktów, efektywnego przekazywania wiedzy i informacji zwrotnej oraz budowania długotrwałej relacji z partnerami/-kami biznesowymi czy klientem/-tką.
Powiązana z rozwojem kompetencji interpersonalnych jest otwartość, dająca gotowość do wysłuchania innych i dostosowywania sposobu komunikacji do odbiorcy.
Współpraca z innymi osobami – technologie, świat on-line
W dobie pracy zdalnej i cyfryzacji, zdolność do efektywnej współpracy w środowisku online staje się niezbędna. Pracownicy muszą wykazywać się zdolnością do współpracy na odległość i korzystania z technologii wspierających komunikację i organizację pracy. Umiejętność efektywnej pracy w zespole, niezależnie od tego, czy jest to zespół lokalny, czy międzynarodowy, jest kluczowa i przyczynia się do odnoszenia sukcesów zawodowych.
Kompetencje cyfrowe będą zyskiwać na znaczeniu. Nie chodzi tylko o znajomość obsługi specjalistycznego oprogramowania w danej branży, ale przede wszystkim o umiejętności analityczne. Zarządzanie bazami informacji, odczytywanie wiedzy z danych analitycznych i wykorzystywanie jej do rozwoju firmy wydaje się prostą, choć pozornie trywialną, kompetencją. Natomiast wiąże się ona z rozwojem kolejnych umiejętności miękkich.
Rozwiązywanie problemów i krytyczne myślenie
Współczesne organizacje potrzebują pracowników/-czki, którzy potrafią podejmować decyzje w oparciu o dostępne dane, ale również wykazują się kreatywnością w ich analizie. Pracodawcy będą stawiać na osoby, które analizują problemy z różnych perspektyw i proponują skuteczne rozwiązania.
Krytyczne myślenie będzie niezbędne do oceny różnych scenariuszy i podejmowania decyzji, które wpłyną na rozwój firmy. Kluczową kompetencję będzie też umiejętność podejmowania decyzji w kontekście realizowania pracy własnej.
Elastyczność poznawcza
Elastyczność poznawcza to zdolność do szybkiego dostosowywania swojego myślenia w obliczu nowych informacji lub zmieniających się okoliczności. W świecie pracy, często projektowej, która nieustannie ewoluuje, umiejętność szybkiego przyswajania nowych informacji i adaptowania się do zmieniających się warunków, zmiany perspektywy i podejścia oraz utrzymania uwagi na wielu zagadnieniach stają się ważnymi cechami dla pracodawcy.
Wysoko rozwinięta empatia i inteligencja emocjonalna
Empatia, czyli zdolność do zrozumienia i reagowania na emocje innych, staje się coraz bardziej ceniona w kontekście budowania relacji w zespole oraz w pracy z klientem. Pracownicy/-czki z wysoką empatią potrafią lepiej zarządzać konfliktami, motywować innych oraz tworzyć pozytywne i wspierające środowisko pracy.
Umiejętność rozpoznawania, rozumienia i zarządzania własnymi emocjami, rozumienia i kontrolowania własnych uczuć, to kolejna kompetencja, która zyska na znaczeniu. Inteligencja emocjonalna pozwala na lepsze zarządzanie stresem, rozwiązywanie konfliktów oraz skuteczne motywowanie siebie i innych.
Samorozwój i świadomość swoich mocnych i słabych stron
Współczesny rynek pracy wymaga od pracowników/-czek nieustannego rozwoju. Świadomość swoich mocnych stron, kompetencji i umiejętności oraz obszarów do poprawy, a także gotowość do pracy nad sobą, będzie jednym z kluczowych aspektów wyróżniających najlepszych kandydatów/-tki. Pracownicy/-czki przyszłości to osoby z potrzebą samokształcenia, nie tylko w obszarze zawodowym, ale także emocjonalnym i społecznym.
Zdolność aktywnego uczenia się przez całe życie to jedna z NAJWAŻNIEJSZYCH kompetencji.
Umiejętność dzielenia się wiedzą z innymi
Pracownicy/-czki, którzy potrafią dzielić się swoją wiedzą, wspierać rozwój innych i tworzyć kulturę współpracy, będą mieli przewagę na rynku pracy. Umiejętność przekazywania informacji w sposób przystępny jest istotnym elementem budowania efektywności zespołu. Mentoring oraz dzielenie się doświadczeniem z młodszymi kolegami w wielu organizacjach stają się normą.
Skupianie się nie na problemie, ale na rozwiązaniu
W obliczu rosnącej złożoności wyzwań zawodowych, umiejętność koncentracji na rozwiązaniach, a nie na problemach, staje się kluczowa. Pracownik/-czka, który zamiast rozpaczać nad trudnościami, koncentruje się na poszukiwaniu konkretnych rozwiązań, na usunięciu awarii, potrafi spojrzeć na trudności jako na okazję do rozwoju, a nie jako przeszkodę, stanie się bardziej efektywny
Zarządzanie czasem i organizacja pracy
Pracodawcy/-czki coraz częściej zwracają uwagę na umiejętność organizacji pracy, ustalania priorytetów oraz skutecznego zarządzania czasem. Ta kompetencja powoli staje się normą, ponieważ współczesne środowisko pracy wymaga od pracowników/-czek wysokiej efektywności. Umiejętność wyznaczania celów oraz efektywnego planowania zadań staje się kluczowa w kontekście wzrastającej liczby obowiązków i zadań do wykonania w krótszym czasie. Osoba, która potrafi skutecznie organizować swoją pracę i terminowo realizować projekty, jest cennym członkiem zespołu.
Design thinking – umiejętność bycia kreatywnym
Design thinking to podejście, oparte na kreatywnym rozwiązywaniu problemów, kładzie nacisk na potrzeby użytkowników i poszukuje innowacyjnych rozwiązań.
Pracodawcy/-czynie będą coraz częściej poszukiwać pracowników/-czki, którzy potrafią myśleć w sposób nieszablonowy, kreatywnie podchodzić do wyzwań oraz projektować produkty i usługi, które wychodzą od tego, co potrzebuje klient.
Maszyny potrafią realizować schematyczne zadania, jednak wciąż trudno im generować nowe, twórcze pomysły. Zdolność do tworzenia oryginalnych pomysłów, które będą odpowiedzią na potrzeby rynku, czy indywidualnych grup będzie mieć dla firmy ogromne znaczenie, ponieważ może nie tylko przyczynić się do oszczędności, ale też poprawy jakości usług.
Rozwój kompetencji miękkich stanie się jednym z najważniejszych elementów skutecznej kariery zawodowej w nadchodzących latach.
Różnorodność kompetencji miękkich, o której mowa w niniejszym artykule, nie ma na celu straszyć wymaganiami dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Przeciwnie, ma inspirować do dostrzegania ich w sobie, świadomego rozwoju oraz umiejętnego eksponowania zarówno w CV, jak i podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Nie jesteśmy w stanie rozwijać wszystkich tych kompetencji jednocześnie, zwłaszcza że przez wiele lat nikt nie uczył nas ich rozpoznawania, nazywania ani wzmacniania. Jednak mając wiedzę o tym, które z nich są szczególnie cenione przez pracodawców, możemy świadomie budować swój wizerunek, podkreślając atuty, które naprawdę nas wyróżniają.
Autorka: Agnieszka Sukiennik